Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | remenyi menahem győző | 2 hozzászólás
Beszélgetésem egy jobboldali emberel, vagy inkább csak
gondolatok.
A címben nem a jobboldali emberről akarok, szól, mint típusról, csak úgy
általában, valami fellelhet altípusairól, ilyen témának akár vázlatos kifejtése
is hosszabb eszmefuttatást igényelne. Egy konkrét jobboldali emberről szeretnék
gondolatsort fűzni. Ez a jobboldali ember önmagát nevezte így, anélkül, hogy
tudakoltam volna tőle a politikai hovatartozását, ez utóbbit sohasem szoktam
meg kérdezni.. Persze a természetben
találkoztam vele, erdőkön, mezőzőkön, hegyeken, völgyeken amúgy honában, talán
pár nappal vagy egy héttel az önkormányzati választások elött. Barátságosan
köszönt, visszaköszöntem, állatokról, növényekről indult a beszélgetésünk,
kezdette, szinte észrevétlenül, a társadalomról is szólni szeretet volna.
Elmondott magáról egyet, s mást,hogy ő nyugdíjas, az ötvenes években végezte el
a jogi egyetemet, ez akkor nem jelentett nehéz vizsgákat, de egy évet
veszített, mert megsértette a párttitkárt... Nem kérdeztem rá, hogy mivel sértette
meg, gondoltam, ha akarja, úgy is elmondja, ha meg nem, hát nem, akkor nem
mondja. Kijelentette, hogy ő mindig jobboldali volt, mindig a polgári oldalra
szavazott, most is arra fog, de aggodalommal szemlél egyet, s mást, amit a
polgári kormány pártja a parlamenti választásokon aratott elsöprő győzelme után
cselekedett. Azt is mondta nem tetszik, ahogyan rokonszenvezek velük, meg őket
segítő Sólyom László köztársasági elnökkel, ahogyan bántak mondta. Nagy hiba
volt ezt a semmire sem jó, nevetséges Palit tenni a helyére, csak azért, mert
engedelmes bábjuk. Meg azt is mondja, hogy nem tetszik neki az erőszakos
nyomulásuk, jobb volna, ha most, ilyen győzelem után, nagyvonalúbbak lennének
ellenzékükkel, talán az ország érdekében... Ez a jobboldali ember talán azért
is volt legalábbis eddig a határig őszinte velem, mert megérezte velem lehetett
nyugodtan beszélnie, mert engem az igazság érdekel, a társadalmat, az embereket
is csak tanulmányozgatom, mint ahogyan a természetet is. Sok mindenről eszmét
cseréltünk még, zsidókról, nem zsidókról, cigányokról, mindennapokról, várható
jövőről is. Sokszor homlokegyenest ellenkező véleményen levőkkel is
beszélgetek, ha ök. is akarják. Szeretem az egyenes, gerinces, őszinte véleményt,
de nem szeretem a kétszínűséget, álszentséget, valamint a hisztériát sem, akár
politikai hisztéria, akár másfajta az. Sajnos,
közéletünkre, mindennapjainkra a gyűlölködés, a kétszínűség, a politikai
hisztériajellemző. Az irodalmi fórumok legtöbbjére is, sokszor a
politikamentesség deklarálásának sunyi jelszavai alatt. Az említett jobboldali emberrel nyilván nem
valószínű, hogy ismét összehoz a véletlen, vagy a sors, nevét sem tudom, bár
bemutatkoztunk egymásnak, de nyilván ő sem jegyezte meg az enyémet, én sem az
övét. Az utóbbi hetekben mégis többször eszembe jutott ez a konkrét jobboldali
ember. No, nem gondoltam hazafinak, jobboldalisága mellett természetesen nem is
lehet az, mert a becsületes hazafiságnak mind a jobboldaliság, mind pedig az
álbaloldaliság valamilyen mértékben ellentmond. Itt, mint fogalomra politikai
és társadalmi értelmezésére gondolok, mert szakmai kérdéseknél bármilyen nézetű
ember az amennyiben hallgatna krá akkor az ország hasznára is lehet, hiszen egy
találmány, jó ötlet, javaslat előnyöket hozhat az országnak, ilyen pedig egy
szélsőséges eszme híveitől nem származhat.
Hazafi. A fentebbi értelemben nem lehet az, de ez a jobboldali ember
mégis közelebb volt az ország érdekeire is némileg tekintettel polgárokhoz,
mint azok túlnyomó és meghatározó többsége, akikre szavazatát leadta.
Nem nehéz ezt belátni, csak kicsit el kell gondolkodni azon a 89-es
rendszerváltás előtti és utáni időszakon. A Kádárkorszak nem volt és
legnagyobbrészt nem is lehetett, akaratától függetlenül sem, igazán
demokratikus a szónak nemes, a többség érdekét kifejező értelemben, de erkölcsileg
sokkal jobb volt, mint az 89-es rendszerváltás utáni, eddigi időperiódus.
Erkölcsileg azért, mert sok hibája, vétke ellenére közösség centrikusabb
társadalom volt, olyan túl korai, amelynek ugyan vereséget hozott, véget vetett
a gazdaság és a társadalom, az emberek világméretekben való éretlensége, de
attól még ez a megállapítás igaz. és erkölcs, realitás és erkölcs nem
feltétlenül egymást fedő fogalmak. A kapitalizmus, amely elsősorban
meghatározott, társadalmi rétegek érdekeire épít, gazdaságilag most még
beláthatatlan ideig sikeresebb a gazdasági válság ellenére, mint az, amit legyőzött,
ám erkölcsileg sokkal alacsonyabb rend. Ezernyi jel, tény mutatja ezt a 89-ben
visszaállított magyar kapitalizmus társadalmi rendjében is családok szétesése,
a házasság leértékelődése, a szegény réteggel szembeni. Olykor látszatjótékonykodással
eltakart közömbösség, a vagyonosabb rétegek preferenciája a hatalom által,
fokozódó feszültségek, hazugság áradat múltról, jelenről, annak a társadalmi
közmegegyezésnek teljes hiánya, amely a Kádárkorszakban azért többé-kevésbé
megvalósult stb.. Szinte hiányoztak és most is hiányoznak azok a jobb érzésű
polgárok, akik megszólaltak volna az 89 táján elindult primitív mocskolódás
ellen, amely egyéni, korántsem szép érdekeket vezérelten oly könnyen ragasztott
elítélt vörös címkét bármire, ami az előző évtizedekben történt. E tekintetben
még Ady Endre vagy József Attila idejében is némileg jobb volt a helyzet, egy
sokkal jelentősebb elnyomás, kockázat ellenére is többen írtak igazat, köztük nem
csupán klasszikus írók, költök. A polgári rétegek, köztük az értelmiség
erkölcsi szégyene lett és az egész ország szégyene is az 89 táján megindult
tömeges kaméleonkofás, undorító kapkodás pénzért, kitüntetésekért, előnyökért,
az így cselekvők többnyire saját múltjukat is leköpték. Az addigi, vele szemben
álló társadalmi rendszereket elsöprő világkapitalizmus győzelme ugyan olyan
realitás volt, amit nem lehetett kikerülni, de a rendszerváltás végrehajtásának
módja sok minden rosszért felelős mindmáig, némi éllel hozzátehetem, bizonyos
mértékig még a mostani vörös iszapkatasztrófáért is. A kapitalista társadalmi
rendben a jó erkölcsbe ütköző cselekmények itt korántsem a nagy végkielégítésekre
gondolok csupán természetesek, annyi igaz csak esetleg némileg
visszaszoríthatóak. Ha valaki áttekinti a kapitalizmus történetét, akkor ez
világossá válik számára a korszakonkénti eltérések, változások mellett is. Ma a
demokráciát féltik a tollforgatók is alig van belőlük néhány, pártatlan fórumuk
sincsen, csak a felszínen vizsgálják a jelenségeket. Nem véletlenül. Ahhoz,
hogy a múltbéli és jelenbéli társadalmi osztályok, rétegek magatartását be
lehessen mutatni igazi valóságában, nem elég csupán a felszínen levő
eseményekkel foglalkozni hatalom koncentrációs lépések, alkotmánymódosítási
törekvések stb. tovább kellene jutni ennél.
A gondolatsorom elején említett jobboldali ember azért jut ezekben a
hetekben sokszor eszembe, mert véleménye egy ponton találkozott az enyémmel a
kapitalista társadalmi rend keretei között is megvalósulhatna elvileg egy
kismértékben, de az ország érdekét mégis valamelyest szolgálni képes össze
fogás, közmegegyezés. Fórumai lehetnének továbbá azoknak is, akik egyik
kapitalista pártnak sem hívei jelenleg minden parlamenti párt kapitalista.
Utóbbiról írtam már egyszer valamelyik írásomban, nyilván már csak önmagam
igazolására, mivel értelmes eszmecserékre, mára képtelenné vált az ország.
A konkrét jobboldali ember talán szintén reménykedett valamiféle magyar
összefogásban. Én reménykednék, de tisztábban látok nála ez nem fog
bekövetkezni. Valami kellene hozzá, ami nincsen. No, nem a becsületes
hazafiságra gondolok, az túl szép volna, az most lehetetlen, de a mainál azért
kissé becsületesebb, nem csupán saját csoportérdeküket látó istenített
hatalomgyakorlókra gondolok.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!