Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SURÁNY közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SURÁNYI BARÁTOK KÖRE-a sziget nekünk egy közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Igazságosságom e az igazságságom.
Lehet, hogy sok szabadidőm van mostanában, talán túl sok is. Egy hónapja tart
életemnek egy olyan időszaka, amikor szándékosan megálltam és meg állítottam az
időt, sok szabadidőt teremtve magamnak, hogy átgondolhassam az életemet és
eldöntsem, merre érdemes továbbmenni. Az elmélkedésekkel töltött óráim nagy
részét az teszi ki, hogy egy belső vitát folytatok önmagammal arról, hogy
megéri-e az igazságot, vagy talán még sem kimondani.
A bal sarokban van az igazmondó énem, a jobb sarokban pedig a hazudozó.
Mindkettő ugyan olyan erőt képvisel. Mindkettő jogot tud formálni a győzelemre.
De mindketten mégis ugyanazokat a fegyvereket használják, az erkölcseimet és az
észérveimet. Furcsa ez talán mindkettejüktől. Az igazmondó énemnek az észérv
furcsa, elvégre az igazmondás nem ész, hanem elv kérdése lenne. A hazudozó
énemhez pedig hogyan lehet párosítani az erkölcseimet. Ezt a kérdést az
igazmondó énem is gyakran felteszi ön magának. És sajnos egyet is ért a
hazudozó énemmel, amikor a hazugságok erkölcsi hasznosságát próbálja
bizonyítani.
Az igazmondó énemnek is van egy ellentmondásossága. A hazudozó énem ebben az
ellentmondásosságban látja az igazmondó énem leg gyenge pontját, amelyet ha meg
fog, akkor meg tudja győzni az igazmondó énemet, hogy nincs értelme az
igazmondásnak. Ez az ellentmondás pedig az, hogy mi számít igazmondásnak. Az,
amikor kimondjuk a színtiszta igazat úgy, ahogyan eszünkbe jutott. Vagy az,
amikor kimondjuk az igazat úgy, hogy másokra tekintettel finomított verziójában
adjuk elő. Elvégre, ha már finomkodunk, azzal nem csak az igazság kimondásának
a stílusa, hanem a tartalma is megváltozik. Elkerülhetetlen, hogy a kancsóba
öntött víz, ha víz is marad, akkor felvegye a kancsó formáját. Az igazságot
manipulálni is lehet. Elvégre, ha úgy vesszük, a kellemetlen részleteket, ha
elhallgatjuk, az nem számít a merev értelmezésben hazugságnak. Tehát kimondtuk
az igazságot, csak talán nem teljesen. De ha máshonnan közelítjük meg ezt,
akkor a részletek elhallgatása hazugságnak számít. Talán ez olyan, mintha egy
épületből csak az ajtót mutatnánk meg. Az ajtóból nem feltétlenül lehet
kitalálni, milyen épülethez tartozik. Az igazság ebben az értelmezésben csak
akkor számít igazságnak, ha minden szükséges részletet elmondunk. De honnan tudhatjuk
azt, hogy mi szükséges. Az igazmondó énem is hibázhat, és figyelmen kívül
hagyhatja e lényeges részleteket. Éppen ezért, ha úgy vesszük, az igazság
definícióját a két egymással vitatkozó énem abban állapította meg, hogy az
számít igazságnak, amikor mindent, amit gondolunk, érzünk, pontosan úgy
juttatunk mások tudtára, ahogyan az a mi fejünkben és szívünkben létrejött. Ha
pedig valamit kifelejtettünk az igazságból, az nem számít hazugságnak, mert nem
tudatos, kontrollálható cselekedeteinknek minősül. Az igazmondó énem és a
hazudozó énem is egyetért abban, hogy ha később eszünkbe jut egy elfelejtett
részlet, ami viszont az igazság részét képezi, azt kötelesek vagyunk később
hozzátenni az igazsághoz, mert ha elhallgatjuk azt a részletet, az már
hazugságnak minősül.
Az igazmondó énemnek van még egy másik gyenge pontja is, amit a másik gyenge ponthoz
hasonlóan előszeretettel támad a hazudozó énem. Attól, mert mi magunk valamit
igazságnak vélünk és kimondunk, attól még nem fogunk igazat mondani. Elvégre
hihetjük valamiről, hogy igaz és kimondhatjuk azt annak a téves tudatában, hogy
igazat mondtunk. Éppen ezért az igazmondás definícióját a két énem kibővítette
azzal, hogy az számít igazmondásnak, amikor mi magunk meg vagyunk győződve
arról, hogy valamit igaznak hiszünk, és azt mondjuk ki. Ha olyat mondunk ki,
amiről azt hisszük, igaz, az nem hazugságnak, hanem tévedésnek számít.
Ugyanakkor az igazmondó énemnek meg van az a mániája, hogy mindenben az igazság
kiderítésére és terjesztésére kell törekedni, bármi áron. Ez a legfőbb
erkölcse. Éppen ezért, a tudatlanságból és téves információkból származó tévedések
számára hazugságnak számít. Talán ő nem a szubjektív igazságokat keresi, hanem
az objektív igazságokat. És a tévedéseket az önazonosság elleni támadásnak véli.
Tiszta akarat akar lenni. Azt akarja, hogy hazugságoktól mentesen éljek. Azt
akarja, hogy minden, ami én vagyok, teljes szinkronban legyen a külső világgal.
Az igazmondó énem egy maximalista, perfekcionista, fontoskodó tanácsadóm, aki
merev erkölcsi szabályokat állít nekem és az sem érdekli őt, ha belehalok abba,
ha kimondom az igazat, számára az elvek, az önazonosság és az erkölcs
fontosabbak az életemnél. Mert ez az énem úgy definiálja az életet, hogy az
élet csak addig számít életnek, amíg a külső világ felé is azt mutatom, ami
belül van. Ha már valótlanságot állítok, és nem fedem fel azt, aki valójában
vagyok, akkor már nem élek, mert szerinte a hazugságok által egy új énem
keletkezik és az új én beszennyezi a tisztaságomat és többé már nem leszek ön
azonos.
Az igazmondó és a hazudozó énem között van egy pártatlan énem is, ez pedig a
jóindulatú énem. A jóindulatú énem azt mondja ki, hogy nem számít, hogy igazat
mondok-e vagy sem, a lényeg az, hogy mások számára és önmagam számára a legtöbb
jót tegyem. Amióta elkezdődött bennem ez a belső harc, azóta tudom, hogy végül
az fog nyerni, amelyik pártjára a jóindulatú énem áll.
Azonban hogy még tovább bonyolítsam ezt a belső harcomat, a jóindulatú énemmel
szemben áll az önző énem. Az önző énem számára csak én számítok. Számára csak
addig érdekes, hogy jót teszek e másokkal, tehát azzal magamnak is jót teszek.
Nem gonosz ez az énem, mert nem élvezetből, hanem szükségből okoz károkat
másoknak, de ha szükség van károkra, akkor bármekkora károkat képes okozni
mindaddig, amíg azzal nem árt magának.
A jóindulatú énem és az önző énem már a harc elején megállapodtak egymással
abban, hogy törekedjek arra, hogy jót tegyek másoknak úgy, hogy azzal magamnak
is jót teszek, és csak akkor ártsak másoknak, ha azt a lelkiismeretem még meg
tudja bocsájtani magammal szemben is.
És ekkor lépbe egy ötödik énem, a lelkiismereti énem, amely kimondatlanul a
jóindulatú és az önző énemnek, hogy ne tegyek rosszat másokkal és áldozzam fel
önmagam, mindaddig, amíg az én érdekeimet nem veszélyezteti túlságosan, de amíg
lehet, áldozatokat kell vállaljak.
Ennél tovább már nem tudom bonyolítani ezt a belső harcomat, de ez a
bonyolultság még szükséges ahhoz, hogy eldönthető legyen, hogy megéri e
kimondani az igazat vagy sem. Elvégre két egymás ellen érvelő ember vitájának
is véget lehet vetni úgy, hogy bevonunk egy harmadik felet. Sokan mondják, hogy
a harmadik félnek ilyenkor pártatlannak kell lennie és objektívnek. De nincs
objektív igazság. Amit objektívnak vélünk, az is csak egy szubjektív résznek
egy attól független álláspontja, ami szintén szubjektív. És mit ér az, ha egy
pártatlannak tartott félt vonunk be a vitába, ha amúgy a vitában nincs
érdekeltsége a harmadik félnek. A vitát pont azzal zárhatja le, ha kibillenti
valamelyik oldalra az erő egyensúlyát.
Éppen ezért van szükség az igazmondó és a hazug énem mellett ebben a vitában a
jóindulatú, az önző és a lelkiismereti énemre. Mivel a vita tárgya az
igazmondás és a két szemben álló fél az igazmondó és a hazug énem, ezért azt,
hogy a vita végén kinek lesz igaza és miért, azt a jóindulatú, az önző és a
lelkiismereti énem köti ki.
Mik a tapasztalatai a jóindulatú, az önző és a lelkiismereti énemnek, amelyek
alapján eldönthetik, hogy az igazmondó és a hazug énem közül melyiket és miben
engedjék meg cselekedni. A jóindulatú énem eddig azt tapasztalta főként, hogy
az emberek nem eléggé erősek ahhoz, hogy tudják az igazságot. Érzelmeik révén
túlságosan sérülékenyek. Éppen ezért, ő úgy véli, hogy inkább hazudjak
másoknak, mert azzal nem okozok nekik fájdalmakat. Az önző énem az tapasztalta,
hogy az igazsággal és a hazugsággal is lehet érvényesülni, ha a megfelelő helyzetben
használjuk őket. A lelkiismereti énem a jóindulatú énemhez hasonlóan nem akar
fájdalmakat okozni az embereknek, de ugyanakkor az igazmondó énemhez hasonlóan
gyötri őt a bűntudat, ha hazudok az embereknek.
A jóindulatú énem kiáll a hazugságok mellett, ahogy az önző énem is, éppen
ezért a lelkiismereti énem hátrányba szorul velük szemben. És elfojtja a
bűntudatát a hazugságok iránt, valamint oltalmazást nyer abból, hogy a hazugságokkal
megóvja az embereket.
Hosszú és kínos belső harcaim során arra jutottam, hogy az emberek többségének
nem szabad elmondani az igazságot, ahogy én látom. Nem azért, mert nem érdemlik
meg. Ez nem méltóság kérdése. Nem is áll jogomban eldönteni, ki méltó arra,
hogy tudjon valamit. Azért nem érdemlik meg, mert egyszerűen gyengék az
igazsághoz.
Nem az igazság kegyetlen, hanem mi emberek vagyunk túl gyengék hozzá. És hogy
megóvjam mások kényelmes világát az én világomtól, nem háborgatom őket az
igazsággal. Szép lassan felemésztem magam, a személyiségem, hogy megfeleljek
másoknak, hogy kielégítsem az igényeiket. Olyan énképet gyártok nekik, amelyre
éppen szükségük van.
Az igazmondó énem pedig magában szidhatja a többi énemet, amiért
visszaszorítottam őket. Mást nem tudok vele tenni, ha egyszerűen káros másokra
és önmagamra is. Annyival kárpótolva van, hogy meg van neki engedve, hogy néha
kimondhatja az igazat, bár ez neki inkább szenvedés, mert ő mindig kimondaná az
igazat. Ez olyan, mintha egy éhező embernek odanyújtanánk a kenyeret,
beleharapna, majd amikor megenné a többi részét is, akkor elvennénk tőle. Az
igazságot büntetni kell, mert káros az emberekre és az emberiségre.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!